Algemeen

Sinds 2016 werkt City Marketing Lelystad vanuit de overtuiging dat een stad een merk is. En dat merk verkoop je niet met alleen vertellen wat de kwaliteiten zijn. Een merk moet een goede basis hebben: een gevoel, een beleving. City Marketing Lelystad creëert deze beleving door middel van storytelling. Niet enkel het laten zien van de stad, maar de kwaliteiten van de stad verwerken in korte verhalen die de kijker een positief gevoel meegeeft. Beleving creëer je niet met feiten, maar met gevoel.

Deze basis wordt gelegd door middel van een algemene campagne met filmpjes en campagnebeelden. Daaronder vallen de domeinen Wonen, Werken en Vrije tijd (evenementen en toerisme). De algemene campagne leggen de basis, binnen de verschillende domeinen worden daar vervolgens door middel van projecten en sub-campagnes de vruchten van geplukt.

Uiteraard worden ook de resultaten hiervan gemeten, al blijft effectmeting binnen citymarketing een lastig onderwerp. Vanaf 2018 combineert City Marketing Lelystad resultaten uit enquêtes met cijfers uit de verschillende domeinen. Bekijk voor de onderzoeksopzet ook het jaarplan.

Social media

Online media speelt zowel in het creëren van merkbeleving als in het verzamelen van data een belangrijke rol. City Marketing Lelystad beheert de landingspagina www.lelystadgeeftlucht.nl en websites in alle domeinen. Ook social media is hierin een onmisbare tool. Met name de impact van positieve berichten verstuurd door de eigen bevolking mag niet worden onderschat. Deze zogenaamde ‘warme referenten’ ziet CML als de belangrijkste tool om het positieve geluid van Lelystad te verspreiden. City Marketing Lelystad is op social media te vinden op:

Ook bijdragen aan de merkbeleving van Lelystad? Kijk op de pagina Stadsmerk waar het merk voor staat en hoe dit het beste in te zetten.