was successfully added to your cart.

Lelystad laat zich zien met campagne in Amsterdam

By 18 mei 2017Citymarketing
Deze week maakt de regio Amsterdam kennis met het gevoel van Lelystad. Dan start een merkbelevingscampagne over Lelystad. Met grappige filmpjes en de campagnebeelden zoals ‘Onze huismus’ wordt de basis van het merk Lelystad ludiek in beeld gebracht. Doel van de campagne
City Marketing Lelystad werkt vanuit de basis dat een stad een merk is. En een merk verkoop je niet door alleen te vertellen wat de kwaliteiten zijn. Een merk moet een goede basis hebben: een gevoel, een beleving. De merkbelevingscampagne heeft dan ook als doel beleving te creëren, niet met feiten maar met beelden en verhalen. Deze verhalen worden verteld door de filmpjes en campagnebeelden van de Lelystad geeft lucht campagne. De basis van deze verhalen is natuur en ruimte, omdat dit het verhaal van Lelystad het beste vertelt en in ieder aspect van de stad terugkomt. In een extern onderzoek uit 2015 stemde een groot deel van de respondenten in met de stelling ‘In en rondom Lelystad is er veel natuur en water’, terwijl natuur nauwelijks werd genoemd in het lijstje ‘Waar denk je als eerst aan bij Lelystad’: een gat waar de merkbelevingscampagne in springt.

Doelgroep in regio Amsterdam
In 2013 leverde professor Tordoir een onderzoek op in opdracht van gemeente Lelystad. Hierin kwam onder andere naar voren dat voor Lelystad de regio’s Amsterdam en Zwolle hoog economisch potentieel hebben. Gekozen is voor de regio Amsterdam, Lelystad is onderdeel van de Metropool Regio Amsterdam waardoor het al in verschillende projectgroepen samenwerkt. Denk hierbij aan economische projecten als de vastgoedbeurs Provada en toeristische projecten zoals het bekroonde ‘Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’. Binnen de regio Amsterdam ligt voor de algemene campagne van City Marketing Lelystad de focus op jonge gezinnen.

Specificaties van de merkbelevingscampagne
De merkbelevingscampagne 2017 bestaat uit 30 stadsbussen die gedurende drie weken door verschillende wijken van Amsterdam rijden, een mobile advertisement campagne en Facebook advertenties. De stadsbussen zijn aan de achterkant bestickerd met campagnebeelden van Lelystad gecombineerd met vergelijkingen tussen Lelystad en Amsterdam, een ludieke manier die aandacht trekt. Deze campagne loopt in mei zodat de beelden een groot deel van de dag met daglicht zichtbaar zijn en er veel inwoners in de stad zijn, zo net voor de zomervakantie. De online acties sluiten hierbij aan en lopen langer door. De mobile advertisement campagne houdt in dat mensen in een bepaalde regio met bepaalde apps de campagnefilmpjes op hun mobiel geadverteerd krijgen. Met de Facebook advertenties worden ook de campagnefilmpjes geadverteerd bij een bepaalde groep in een bepaalde regio. Uiteraard sluiten deze regio’s aan bij de plekken waar de stadsbussen rijden, zodat ze elkaar versterken. Benieuwd welke uitingen de basis van het merk Lelystad vormen? Kijk op www.lelyst adgeeftlucht.nl/stadspromotie voor alle uitingen van de Lelystad geeft lucht campagne.

Andere activiteiten City Marketing Lelystad
De merkbelevingscampagne heeft als doel de basis van het merk Lelystad te leggen. Ook wordt hier met projecten in de verschillende domeinen op verder gebouwd. City Marketing Lelystad werkt in drie domeinen: Wonen, Werken en Vrije Tijd (Toerisme en Evenementen). Binnen deze domeinen vallen verschillende projecten en sub campagnes. Ieder domein en project heeft zijn eigen specificaties maar werken allen vanuit de basis van het merk Lelystad, namelijk dat Lelystad een stad is van ruimte en natuur: Lelystad geeft lucht. Met de insteek van deze campagne werd Lelystad recent genomineerd voor de Citymarketing Trofee 2017, de uitslag wordt op 12 juni bekendgemaakt.